IT-problemen kosten wekelijks minstens vijf werkuren

Naast de mateloze frustratie die ze opleveren, wordt al gauw vijf uur van de werkweek aan IT-problemen besteed. Maar liefst 52,9% van het kantoorpersoneel zegt meer werk gedaan te krijgen als IT-toepassingen naar behoren functioneren.

14 november 2019 | Door redactie

Bijna de helft (45,7%) van het kantoorpersoneel sleept zich gefrustreerd over de werkvloer tijdens falende prestaties of hemeltergende traagheid van IT-toepassingen. Dat blijkt uit onderzoek dat Citrix onder 533 kantoormedewerkers buiten de IT-industrie liet uitvoeren. Van de IT-slachtoffers schakelt 67,7% de IT-afdeling in. In 9,4% van de gevallen gebeurt dat meerdere keren per week; in ruim een derde (36,8%) meermaals per maand.

Stug doorwerken

Uit arren moede neemt 36,9% van de IT-slachtoffers gedwongen pauze of blijft stug doorwerken, hopend op een wonder. 28,8% gaat de collegae lastigvallen. Gedeelde smart is immers halve smart. Welwillend onderbreken ook deze medewerkers hun werkzaamheden om de Windows- instellingen te controleren of onder een bureau te kruipen en stopcontacten en USB-poortjes te inspecteren. In de ijdele hoop dat het om een hardwareprobleem draait. En dan heb je met 53,2% nog de millennials: die gaan liever zelf digitaal sleutelen en knutselen aan de kantoorsoftware, met vaak nog grotere problemen vandien.

IT afstemmen op bedrijfsprocessen

Het mag duidelijk zijn: IT-problemen vormen een aanslag op de productiviteit en werksfeer en kosten organisaties indirect veel geld. Volgens Citrix zijn de systemen niet up-to-date of niet afgestemd op de werkzaamheden. Het bedrijf stelt dat IT’ers te weinig begrip hebben van de bedrijfsprocessen van organisaties, dat ze geen idee hebben van wat een medewerker eigenlijk doet. Voor organisaties is het daarom belangrijk zich af te vragen: wat willen we met onze IT en hoe stemmen we dat af op onze bedrijfsprocessen? Dan kunnen werknemers bedenken hoe ze hun vrijgekomen vijf uur gaan invullen.