De wettelijk verplichte procedures voor het melden van misstanden blijken in veel organisaties nog niet of niet goed genoeg geregeld te zijn. Ook blijkt dat slechts één op de drie werknemers een misstand durft te melden. Dit blijkt uit onderzoek van het Huis voor Klokkenluiders.
Onlangs deed het Huis voor Klokkenluiders onderzoek naar de invoering van de verplichte meldregeling, aanvullend integriteitsbeleid en de beleving van de organisatiecultuur. Uit deze Verkenning Meldprocedures en Integriteitsvoorzieningen 2017 (pdf) onder ruim 430 ondernemingsraden in Nederland blijkt dat van de onderzochte organisaties:
Het voldoen aan de wettelijke verplichtingen is niet voldoende. De organisatiecultuur speelt ook een belangrijke rol. Werknemers zullen minder snel gebruikmaken van meldregelingen als er geen open organisatiecultuur of zelfs een angstcultuur heerst en ze zich niet veilig genoeg voelen om melding te maken van mogelijke misstanden.
Uit het onderzoek blijkt dat één op de zeven werknemers spreekt van een angstcultuur binnen de eigen organisatie. Slechts één op de drie werknemers durft een misstand te melden. De organisatiecultuur binnen de semipublieke sector wordt het minst positief beoordeeld door de deelnemers. Binnen de private sector lijkt er vaker sprake te zijn van een open cultuur en een hogere meldingsbereidheid. De ondernemingsraad is bij uitstek de partij die zo’n angstcultuur kan ombuigen.