Babyboomer kan zeker ook van millennial leren

Het managen van millennials – de generatie geboren tussen pakweg 1980 en 2000 – vraagt om een andere aanpak dan het aansturen van eerdere generaties. Managers doen er dan ook goed aan om de kwaliteiten van millennials optimaal te benutten.

20 oktober 2021 | Door redactie

Natuurlijk zijn niet alle millennials over één kam te scheren, maar zij hebben vaak wel andere wensen, verwachtingen en prioriteiten op carrièregebied dan eerdere generaties (tool). Anders dan bijvoorbeeld babyboomers, van wie velen, zelfs wanneer ze ontevreden zijn over hun baan, niet snel ontslag nemen, durven millennials best eisen te stellen aan hun werkgever. Maar: hoewel millennials vaak niet aarzelen om ontslag te nemen bij ontevredenheid, betekent dit niet dat ze niet loyaal zijn. Deze groep durft zich gewoon meer en sneller uit te spreken over wat ze willen.

Technologische vaardigheden

Uitdagend en intellectueel stimulerend werk staan bovenaan het verlanglijstje van millennials. Ook houden ze van transparantie over doorgroei- en opleidingsmogelijkheden, zodat ze precies weten waar ze naartoe werken. Door millennials al direct zelfstandig beslissingen te laten nemen, leren ze het belang van het overwegen van verschillende opties, het evalueren van risico’s en het nadenken over de gevolgen die hun beslissingen hebben. Millennials zijn daarnaast opgegroeid in een wereld vol technologie. Een organisatie kan gebruikmaken van hun expertise door omgekeerde mentorprogramma’s op te zetten, waarbij oudere medewerkers leren van de technologische vaardigheden (artikel) van millennials.

MVO en impact op samenleving

Millennials zijn vaak wel ongeduldig. Dit kán ook een voordeel zijn op de werkvloer. Het zorgt er namelijk voor dat jonge professionals nieuwe plannen snel tot uitvoer brengen, en efficiënt en taakgericht te werk gaan. Jonge professionals staan te popelen om zichzelf te ontwikkelen en nieuwe dingen te leren. Millennials willen daarnaast niet alleen graag invloed hebben op de organisatie waarin zij werken, maar ook op de samenleving. Managers kunnen gebruikmaken van deze betrokkenheid. Bijvoorbeeld door jonge professionals te vragen om bij te dragen aan MVO-projecten. Hun enthousiasme zal helpen anderen aan boord te krijgen.