De bedrijfscultuur heeft een grote invloed op de tevredenheid van werknemers. Om de bedrijfscultuur binnen hun eigen organisatie of team te definiëren, kunnen leidinggevenden gebruikmaken van zes cultuurdimensies.
Onderzoekers Sanders en Neuijen omschrijven bedrijfscultuur als ‘de gemeenschappelijke verstandhouding van de leden van en de belanghebbenden bij een organisatie’. Om inzicht te krijgen in de bedrijfscultuur – en daar eventueel aanpassingen in aan te brengen – is het volgens hen mogelijk om de organisatie, maar ook een afdeling of team, te bekijken vanuit zes cultuurdimensies die onafhankelijk van elkaar bestaan en werken. Leidinggevenden kunnen zo bepalen waar hun teams momenteel staan, en dit afzetten tegen wat zij voor hun teams voor ogen hebben. Zo kan bijvoorbeeld blijken dat de huidige bedrijfscultuur (tool) minder prettig is voor (nieuwe) werknemers. Het vaststellen van de huidige bedrijfscultuur gebeurt bij voorkeur samen met de werknemers, en het liefst in een groepsgesprek (tool).
De zes cultuurdimensies zijn als volgt te typeren: