Bied uw welgemeende excuses aan na een fout

Het ligt misschien voor de hand dat u uw excuses aanbiedt als u een fout heeft gemaakt. In de praktijk blijven excuses nog wel eens uit. Zeker voor leidinggevenden is het soms lastig om zich kwetsbaar op te stellen tegenover hun medewerkers. Op de juiste manier sorry zeggen is echter goed voor uw imago, geloofwaardigheid en de relatie met uw medewerkers.

5 mei 2014 | Door redactie

U mag in hiërarchie dan boven uw medewerkers staan, het kan geen kwaad om u ook af en toe eens kwetsbaar op te stellen. Maakt u bijvoorbeeld een fout, geef dit dan toe en bied uw excuses aan. Het is wel belangrijk dat u op de juiste manier sorry zegt, anders doet u uw imago en geloofwaardigheid meer kwaad dan goed.

Sorry zeggen op de juiste manier

Fouten maken is menselijk, dat weten uw medewerkers ook. Wilt u uw excuses aanbieden, dan is het belangrijk om met een aantal zaken rekening te houden:

  • Zeg persoonlijk sorry. Door uw medewerkers recht in de ogen te kijken, zullen zij aan uw lichaamstaal zien dat u het meent. Dit versterkt uw geloofwaardigheid. Maak u er dus niet van af met een e-mail of telefoontje.
  • Wees oprecht. Heeft u niet echt spijt, dan kunt u uw excuses beter achterwege laten. Met ongemeende excuses doet u afbreuk aan uw geloofwaardigheid. Hierdoor zullen uw medewerkers uw woord ook op andere gebieden in twijfel gaan trekken.
  • Wacht niet te lang. Constateert u dat u een fout heeft gemaakt, zeg dan zo snel mogelijk sorry. Wacht u te lang, dan is het mosterd na de maaltijd en gaat de kracht van uw excuus verloren.
  • Geef een goede onderbouwing. Door duidelijk uit te leggen wat er mis is gegaan en waarom, zult u uw medewerkers sneller overtuigen van uw oprechtheid en zullen zij eerder begrip hebben voor uw situatie.
  • Durf te improviseren. Uw excuses zullen minder oprecht overkomen als u van tevoren tot in detail heeft uitgedacht wat u gaat zeggen en hoe. Probeer het dus spontaan te houden.
  • Houd controle. Bij het maken van excuses is het belangrijk dat u niet overdrijft en dat uw emoties niet de overhand krijgen. Bied dus niet voor iedere kleinigheid uw excuses aan, maar wel voor zaken die er echt toe doen. Denkt u dat u uw emoties niet onder controle kunt houden, koel dan eerst even af.