De grote gevolgen van haperende interne communicatie

7 augustus 2019 | Door redactie

De gevolgen van slechte communicatie zijn groter dan u misschien denkt. Spraakverwarringen en misverstanden zijn nog relatief onschuldig. Slechte communicatie zorgt er ook voor dat medewerkers u wantrouwen, minder productief zijn en sneller een andere baan zoeken.

Om uw team goed aan te sturen (tool) is goede communicatie van groot belang. U moet duidelijk maken wat u van uw medewerkers verwacht en welke doelen uw organisatie nastreeft. Voor veel medewerkers is echter helemaal niet duidelijk wat ze precies moeten doen en wat de leidinggevende van hen verwacht. Volgens de medewerkers ligt dit aan het gebrek aan communicatie door de leidinggevenden. Omdat het niet duidelijk is welke verantwoordelijkheden bij welke medewerkers liggen, heerst er veel onduidelijkheid en onzekerheid.

Slechte communicatie jaagt medewerkers weg

De gevolgen van de onzekerheid die ontstaat als gevolg van de gebrekkige communicatie (tool) zijn kostbaar. Medewerkers die niet weten wat er van hen wordt verwacht, wantrouwen het management vaker, voelen zich vaker gefrustreerd en hebben minder controle over de manier waarop ze hun werk moeten doen. Daarnaast voelen ze zich minder productief en is een deel van hen eerder geneigd om ander werk te zoeken. Het kan dan ook geen kwaad om nog eens grondig na te gaan of uw medewerkers wel weten wat u precies van hen verwacht. Ga met hen in gesprek en neem de doelen voor dit jaar nog eens samen door. Bespreek ook hoe uw medewerkers deze doelen gaan behalen.