Leidinggevenden reageren vaak geïrriteerd als medewerkers fouten maken. Dat is niet helemaal terecht, want medewerkers ontwikkelen zich ook door van fouten te leren.
Risico’s nemen en experimenteren dragen bij aan een succesvolle organisatie. Het maken van fouten is onderdeel van dit proces. De manier waarop de organisatie naar fouten kijkt, is hierbij van belang. Dat bepaalt grotendeels hoe medewerkers met fouten omgaan, zowel die van henzelf als die van anderen.
In een succesvolle, innovatieve organisatie zien medewerkers een fout als een leermoment. Als een kans om te verbeteren. Samen met een aantal collega’s bespreken zij wat er fout is gegaan en wat de mogelijke oorzaak is, om daarna te brainstormen over mogelijke oplossingen. Op deze manier moffelen werknemers een fout niet weg. Dat is gunstig, want wegmoffelen heeft als direct gevolg een grotere kans op herhaling.
De volgende tips helpen leidinggevenden om fouten om te zetten in leermomenten:
Met deze tips wordt het makkelijker om fouten openlijk te bespreken. Dit voorkomt niet alleen onnodige herhaling van gemaakte fouten, het levert ook nieuwe kennis op over de huidige processen en hoe die beter kunnen.