Uw medewerkers zijn allemaal verschillend en hebben ieder zo hun eigen behoeften. Aan u de uitdaging iedereen tevreden te houden en op de juiste manier met hen te communiceren. Vooral dat laatste kan nog wel eens moeilijk zijn. Zo communiceren jongere medewerkers vaak heel anders dan oudere. Dat kan wel eens botsen.
De jongste generatie medewerkers is – over het algemeen – individualistisch, zelfstandig en assertief. Ze zijn gewend aan veel vrijheid, schakelen snel en zijn ondernemend. Ze zijn echter ook snel afgeleid. Ze zien het werk dat ze doen als een deel van hun persoonlijke identiteit. Ze vinden het dus belangrijk dat het werk goed bij hen past of bij het toekomstbeeld dat ze voor zichzelf voor ogen hebben.
Deze kenmerken kunnen botsen met de oudere generaties op de werkvloer. Oudere medewerkers zijn vaak een stuk afwachtender, bescheidener en hebben minder hooggespannen verwachtingen. Zo zal een jongere medewerker bijvoorbeeld veel eerder een probleem rechtstreeks aankaarten bij de directeur dan dat een oudere medewerker dat zal doen. Die zal het probleem eerder eens voorzichtig bespreekbaar maken bij zijn directe leidinggevende die het dan eventueel met de directeur opneemt.
Managementgoeroes Spangenberg en Lampert geven leidinggevenden en werkgevers een aantal tips om goed met de jongere generatie medewerkers om te gaan: