Leidinggeven in een gedigitaliseerde wereld

Op de werkvloer gebeurt hoe langer hoe meer digitaal. Ook van managers wordt daarom verwacht dat ze goede vaardigheden en kennis hebben van digitalisering. Anders kunnen ze werknemers ook niet ondersteunen bij alle processen die daardoor veranderen.

26 juni 2017 | Door redactie

Het is de taak van de manager om werknemers te ondersteunen bij hun werkzaamheden. Naast de klassieke leiderschapsvaardigheden (tool) zoals inlevingsvermogen en enthousiasmeren, is kennis op het gebied van informatietechnologie inmiddels een must. Managers moeten mogelijke problemen in de informatie- en communicatietechnologie (ICT) van een organisatie namelijk kunnen herkennen en oplossen. En bij het vaststellen van het budget (tool) moet de manager ook rekening houden met de financiële effecten van digitale veranderingen.

Competentiemanagement bij digitale veranderingen

Werknemers hebben vaak behoefte aan training om de werkzaamheden in een steeds veranderende digitale wereld onder de knie te krijgen. De manager moet de competenties binnen zijn team, afdeling of project op het gewenste niveau zien te krijgen. Het is raadzaam om werknemers aanvullende opleiding (e-learning) aan te bieden voordat veranderingen – bijvoorbeeld in de software die in uw organisatie wordt gebruikt – worden geïmplementeerd. Werknemers hebben dan genoeg tijd om zich aan te passen aan de nieuwe situatie.

Bijlagen bij dit bericht

Opleiden
E-learning | VideoCollege 29 minuten