Beleid uitdragen, delegeren, motiveren, coachen, beoordelen, belonen, en niet te vergeten waar nodig brandjes blussen: het takenpakket van een leidinggevende is zeer divers te noemen. Welke vaardigheden heeft hij hiervoor nodig?
Om al hun taken goed te kunnen uitvoeren, moeten leidinggevenden over verschillende leiderschapsvaardigheden beschikken. Een aantal belangrijke vaardigheden op een rij:
Daarnaast moet een manager integer zijn. Om het vertrouwen van medewerkers te winnen en te behouden, moet hij duidelijk, consequent en eerlijk zijn. Zonder vertrouwen wordt het moeilijk iets van medewerkers gedaan te krijgen. Ze moeten weten wat ze aan hun leidinggevende hebben en hem in vertrouwen durven nemen zonder dat hij hen daar op afrekent bij een beoordeling (artikel). Daarnaast moet een manager geregeld kritisch naar zichzelf kunnen kijken. Hij moet in staat zijn om zijn eigen functioneren en de samenwerking met anderen objectief te bekijken, erop te reflecteren én te veranderen als dat nodig is. Organisatietalent is tot slot ook geen overbodige luxe. Een volle agenda met meerdere afspraken op één dag is niet vreemd voor een leidinggevende. Hij moet er dan ook voor zorgen dat hij altijd goed voorbereid verschijnt en bijvoorbeeld de vergaderagenda (tool) op orde heeft. Nu klinkt het misschien alsof een gedegen manager een soort superheld moet zijn. Dat is uiteraard ook niet het geval, maar hij kan punten waar het nog wat aan schort natuurlijk wel verder ontwikkelen.