Bij sommige gebeurtenissen is het onvermijdelijk dat werk en privé overlappen, zoals bij overlijden van een dierbare of een ernstige ziekte. De persoonlijke situatie beïnvloedt dan het werk. Voor de werknemer en zijn collega’s is het belangrijk dat de leidinggevende hiermee weet om te gaan.
Als een persoonlijk drama het functioneren beïnvloedt, is het zaak dat de werknemer om hulp vraagt. De leidinggevende kan hierop inspelen door zo snel mogelijk bij collega’s te peilen in hoeverre zij het werk van de getroffen werknemer kunnen overnemen. Verder kan hij de werknemer over de volgende onderwerpen adviseren:
Er zijn ook zaken die de manager juist kan afraden. Zo hoeft de werknemer echt niet bij iedereen langs om te vertellen wat er is gebeurd. De werknemer kan aan de collega’s vragen die hij op de hoogte heeft gesteld om anderen in te lichten. Ook hoeft de werknemer niet alle details prijs te geven, maar enkel wat relevant is voor het werk.
Tot slot moet de leidinggevende niet te veel aannames doen, maar de omstandigheden en wensen van de werknemer direct bespreken. Sommige werknemers vinden het bijvoorbeeld juist prettig om op kantoor te zijn in plaats van thuis te werken, terwijl de manager misschien het tegendeel veronderstelt .