Waar een werknemer die een fout heeft gemaakt vaak kan volstaan met een simpel ‘sorry’, moet een manager na een fout méér tekst en uitleg geven. Werknemers vermoeden namelijk vaak een dubbele agenda en zijn daardoor minder vergevingsgezind.
Uit onderzoek van de Rotterdam School of Management blijkt dat werknemers niet zo vergevingsgezind zijn als het gaat om hun leidinggevenden. Dat komt voornamelijk omdat een werknemer en een leidinggevende niet gelijkwaardig zijn. De manager heeft immers een hogere functie en daarmee meer macht. Over het algemeen geldt: hoe meer macht degene die zijn excuses maakt heeft, hoe minder bereidheid er is om hem te vergeven.
Omdat leidinggevenden macht hebben en vaak dominant overkomen, vermoeden veel werknemers een dubbele agenda als een manager na een fout zijn excuses aanbiedt. Een leidinggevende zal daarom meer moeten doen dan alleen ‘sorry’ zeggen om het vertrouwen van werknemers terug te winnen. Hoe meer werknemers hun leidinggevende respecteren en vinden dat hij terecht op zijn plek zit, hoe sneller ze geneigd zijn hem te vergeven voor eventuele fouten.
Het is voor de werksfeer (tool) van groot belang dat werknemers een leidinggevende vergeven voor zijn fout. Het is daarom van belang dat de manager sorry zegt én uitlegt wat er precies is misgegaan én wat hij eraan gaat doen om het goed te maken en herhaling van de fout te voorkomen. Daarnaast is het belangrijk dat een manager altijd duidelijk laat blijken dat hij het beste voorheeft met zijn werknemers en niet handelt uit eigenbelang.