Managers kijken door andere bril naar de werkbeleving

5 juni 2025 | Door redactie

Leidinggevenden zijn vaak in de veronderstelling dat ze hun werknemers prima ondersteunen in hun werk met de geboden middelen, zoals (de inrichting van) de werkplek en de beschikbare apparatuur. Werknemers denken hier zeker niet altijd hetzelfde over.

Leidinggevenden kijken vanuit hun eigen werkbeleving naar wat hun werknemers nodig hebben. Dat is uiteraard menselijk en logisch, maar het verschil in positie tussen leidinggevenden en werknemers zorgt wel voor een ander referentiekader. Dat maakt dat beide partijen hun werk ook anders beleven.

Beter voorzien in werkbehoeften

Hoewel managers en werknemers op veel punten dezelfde werkbehoeften hebben (denk aan een gezonde, veilige werkomgeving, een gevoel van autonomie, et cetera), zijn leidinggevenden er vaker van voorzien dan 'de werkvloer'. Zo hebben veel leidinggevenden een eigen kantoortje, waar ze ongestoord hun werk kunnen doen. Ze hebben daar geen last van de nadelen van een kantoortuin die werknemers wel ervaren. Sowieso is de geluidsoverlast in een aparte ruimte minder dan in een kantoortuin, maar managers kunnen vanwege hun positie in de organisatie (artikel) ook simpelweg de deur dichtdoen als ze niet gestoord willen worden. Dit geeft meer autonomie op werkgebied.

Eerder technostress

Daarnaast beschikken managers vaak ook over meer of betere apparatuur. Hierdoor zijn zij bijvoorbeeld eerder in de gelegenheid om op een externe locatie te werken en zullen zij ook minder snel technostress (tool) ervaren: stress veroorzaakt door het gebruik van technologie. Om moeten gaan met niet-werkende of haperende technologie kan bij werknemers zorgen voor angst voor het niet kunnen bijbenen van technologische veranderingen of aanpassingen. Ook raken werknemers met technostress sneller afgeleid en ervaren ze eerder een disbalans tussen werk en privé.

Onderschatten negatieve effecten

Doordat leidinggevenden met andere ogen naar de werkvloer kijken dan hun werknemers, onderschatten ze ook de negatieve effecten van bijvoorbeeld geluidsoverlast of slecht werkende apparatuur. Zo schatten leidinggevenden in onderzoeken de negatieve impact van omgevingsgeluiden op de tevredenheid en productiviteit steevast vaak lager in dan hun werknemers. Leidinggevenden geven ook minder vaak aan gefrustreerd te zijn door gebrekkige technologie dan werknemers.