Motiveer uw medewerkers door hen af te wijzen

Het kan heel zinvol zijn om uw medewerkers te vragen ideeën in te dienen voor bijvoorbeeld verbeteringen binnen uw organisatie. Vervolgens is het aan u om de goede en bruikbare ideeën eruit te vissen. U zult sommige ideeën dus ook moeten afwijzen. Een afwijzing kan er echter voor zorgen dat uw medewerkers nóg een idee indienen.

8 mei 2014 | Door redactie

Uw medewerkers laten meedenken over de ontwikkelingsmogelijkheden binnen uw organisatie vergroot de betrokkenheid. Bovendien kunnen er verrassende nieuwe inzichten ontstaan die u anders zou mislopen. Uit onderzoek van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) blijkt dat medewerkers die een idee indienen dat afgewezen wordt, geneigd zijn op een later moment nogmaals een idee in te dienen. Degenen van wie het idee werd goedgekeurd, hadden veel minder de neiging nogmaals een idee in te dienen. Een afwijzing kan uw medewerkers dus motiveren om nog een suggestie te doen.

Vertel uw medewerker waarom u zijn idee afwijst

Om ervoor te zorgen dat het volgende idee wel slaagt, is het belangrijk dat u uw medewerker vertelt waarom u zijn idee afwijst. Leg ook uit hoe u het wel graag ziet of welke ingrediënten een goed idee volgens u moet bevatten. Zo kan hij met die punten rekening houden bij het opstellen van zijn volgende voorstel. De kans is anders groot dat het idee de selectie weer niet zal halen. De ideeën van medewerkers die eerder al succes boekten met hun voorstellen maken grote kans om ook een volgende keer weer te slagen.