Overtuig uw team van een positieve toekomst

Om uw medewerkers gemotiveerd te houden, is het belangrijk dat u – ondanks eventuele tegenslagen – een positief toekomstbeeld weet te schetsen. Doemdenken werkt tenslotte niet bepaald inspirerend. Hoe overtuigt u uw team ervan dat er – ook in tijden van crisis – hoop aan de horizon gloort?

3 juli 2013 | Door redactie

Gemotiveerde medewerkers presteren beter. Met de vele tegenslagen die een crisis met zich mee kan brengen, kan het echter moeilijk zijn om de moed erin te houden. Bezuinigingen, ontslagrondes of reorganisaties gaan uw medewerkers tenslotte niet in de koude kleren zitten. Toch is het belangrijk dat u ook in moeilijke tijden  een positief beeld weet te schetsen. U heeft uw medewerkers nu tenslotte harder nodig dan ooit. U moet de motivatie dus op peil houden.

Motiveren, overtuigen en uitvoeren

Om uw medewerkers te overtuigen van het positieve toekomstbeeld dat u wilt schetsen, zijn er een aantal zaken waarmee u rekening moet houden:

  • Verpak uw boodschap in een verhaal. Uw medewerkers zullen uw boodschap beter onthouden en geloven als ze deze horen in de context van een verhaal. Begin uw verhaal in het verleden van uw organisatie en neem uw team vervolgens langs enkele successen mee naar de toekomst van de organisatie zoals u die ziet.
  • Creëer de juiste stemming. Enthousiasme is besmettelijk. Laat dus duidelijk blijken dat u enthousiast bent. Kies bijvoorbeeld een optimistische toon en zet die kracht bij met energieke lichaamstaal en gepassioneerd taalgebruik.
  • Maak gebruik van de olievlek. Bepaal wie de belangrijkste beïnvloeders zijn in uw organisatie. Probeer deze sleutelfiguren voor u te winnen. Zij zullen uw boodschap dan vanzelf verspreiden door de organisatie.
  • Wees authentiek.Het is belangrijk dat uw medewerkers u kunnen vertrouwen. Durf u dus ook kwetsbaar op te stellen door te vertellen over uzelf en de uitdagingen die u bent tegengekomen en heeft overwonnen. Maak duidelijk waarom u persoonlijk in het toekomstbeeld gelooft.
  • Bied iedereen voordeel. Een rooskleurige toekomst ziet er voor iedereen anders uit. Om iedereen te overtuigen van uw beeld is het belangrijk dat er voor iedereen een voordeel aan de horizon gloort. Zorg dus dat u weet wat uw medewerkers willen en dat er voor ieder wat wils is.
  • Maak uw verhaal geloofwaardig. Met een concreet stappenplan laat u uw medewerkers zien dat het niet bij een mooi verhaal blijft maar dat u uw plannen daadwerkelijk gaat uitvoeren. Zet de eerste stappen vlak nadat u uw verhaal heeft gepresenteerd om uw boodschap kracht bij te zetten.
  • Blijf uw boodschap herhalen.Eén presentatie is niet voldoende om iedereen volledig te overtuigen. Herhaal uw boodschap dus op allerlei momenten zoals tijdens individuele gesprekken met medewerkers of tijdens vergaderingen.
  • Spreek uw vertrouwen uit. Maak uw medewerkers duidelijk dat u er alle vertrouwen in heeft dat zij alles in huis hebben om het toekomstbeeld te realiseren.