Pas op voor gedemotiveerde medewerkers door corona

Niet alleen het extra werk door de pandemie kan medewerkers de kop doen laten hangen; ook teleurstellingen doordat cursussen of projecten niet doorgaan, werken demotiverend. Pas dan op: gefrustreerde medewerkers zijn minder loyaal.

29 juli 2020 | Door redactie

Vlag EngelsThis news article is also available in English

Veel organisaties moeten dingen aanpassen vanwege de coronacrisis. Projecten worden in de ijskast gezet, loonsverhogingen of promoties zijn uitgesteld, er moet noodgedwongen een andere koers gevaren worden, contracten worden niet verlengd of er valt zelfs gedwongen ontslag. Stuk voor stuk ingrediënten die niet bepaald gemotiveerde medewerkers opleveren. Ze kunnen gefrustreerd en teleurgesteld worden. Dat kan ervoor zorgen dat medewerkers minder loyaal worden aan de organisatie waarvoor ze werken.

Slechter presteren door coronacrisis

Medewerkers die minder loyaal zijn gaan al dan niet bewust minder presteren. Daarnaast kunnen ze grensoverschrijdend gedrag vertonen. Zoals vaker verzuimen, gevoelige bedrijfsinformatie lekken of andere ellende. Leidinggevenden moeten daarom betrokken blijven bij hun medewerkers. Dat kan door ze op te bellen om te vragen hoe het met ze gaat en waar ze behoefte aan hebben. Soms is een luisterend oor al genoeg. Onthoud goed: juist in deze periode kunnen een prettige werksfeer en zorgvuldig opgebouwde arbeidsrelaties in een oogwenk als een kaartenhuis instorten.

Bijlagen bij dit bericht

Motiveren
E-learning | VideoCollege 14 minuten
Hoe motiveer ik werknemers?
Vraag & antwoord