Probeer het ook eens: de mislukkingenmuur

Mensen vieren liever hun successen met de wereld dan dat ze hun mislukkingen breed uitmeten. Toch kan het voor uw organisatie erg nuttig zijn om eens dieper op mislukkingen en fouten in te gaan. Een ludieke manier is om een zogenoemde ‘mislukkingenmuur’ in te richten.

13 maart 2014 | Door redactie

Eerder las u in het bericht ‘Fouten verdoezelen is een gemiste leerkans’ dat organisaties die constructief met fouten omgaan, meer van fouten leren dan organisaties waarin het ‘not done’ is om fouten te maken. De Amerikaanse ondernemer Jeff Stibel bedacht hiervoor de zogenoemde mislukkingenmuur: een muur op een centrale plek waarop hij het volgende schreef:

  1. een situatie waarin hij een fout had gemaakt;
  2. wat hij van die fout had geleerd;
  3. zijn naam!

Hoewel zijn collega’s in het begin verbaasd op het idee reageerden, was de muur in een mum van tijd gevuld. De opmerkingen liepen uiteen van financiële misstappen tot levenslessen. Misschien kunt u het principe van de mislukkingenmuur ook eens in uw team of organisatie toepassen.

Wie nooit fouten maakt, komt niet vooruit

Verplicht uw collega’s niet om de muur te vullen, maar wacht rustig af. De collega’s van Stibel kwamen na een tijdje ook over de brug. Stibel meent dat falen medewerkers dwingt om te reflecteren op een situatie. Ze gaan immers bij zichzelf na waar het misging en wat ze kunnen doen om de fout in de toekomst te voorkomen. De Amerikaanse ondernemer gaat zelfs zo ver dat hij falen niet aanmoedigt maar zelfs eist van zijn medewerkers. Wie nooit fouten maakt, komt niet vooruit, redeneert Stibel. Een organisatie die fouten ‘koestert’, zal ook eerder met verrassende en vernieuwende oplossingen komen.