Slecht nieuws goed en duidelijk overbrengen

Medewerkers die slecht nieuws te horen krijgen, verwerken dat nieuws in verschillende fasen. Diverse emoties zullen de revue passeren. Door in iedere fase de juiste reactie te geven, zal het gesprek soepeler verlopen. Zo zult u de boodschap – hoe vervelend ook – bovendien duidelijker overbrengen.

24 maart 2014 | Door redactie

Het zal niet één van uw favoriete bezigheden zijn, maar zo nu en dan zult u uw medewerkers minder leuk nieuws moeten brengen. U moet een medewerker bijvoorbeeld aanspreken op zijn functioneren, zijn samenwerking met collega's of nog erger: u moet hem ontslaan. Zo’n slechtnieuwsgesprek verloopt een stuk soepeler als u inspeelt op de verschillende fasen die horen bij de emotionele verwerking van slecht nieuws.

De emotionele verwerking van slecht nieuws

De emotionele verwerking van slecht nieuws verloopt in zes fasen:

  1. schok;
  2. ontkenning;
  3. woede;
  4. marchanderen;
  5. depressie;
  6. aanvaarding.

De volgorde en duur van de verschillende fasen kan wisselen en niet iedere medewerker zal ze alle zes doorlopen. Ieder slechtnieuwsgesprek zal dus anders verlopen. Door op de juiste manier te reageren in iedere fase helpt u uw medewerker het nieuws te verwerken zonder dat uw boodschap verloren gaat. De verschillende fasen bij de emotionele verwerking van slecht nieuws zijn in kaart gebracht op deze poster.
Overigens zijn er ook nog een aantal valkuilen die u tijdens zo’n gesprek moet vermijden. Lees meer hierover in het maartnummer van MT Rendement, dat morgen verschijnt. Bent u abonnee van MT Rendement, dan valt het vanzelf bij u op de mat. Wilt u zich verder verdiepen in dit onderwerp, dan kunt u als Premiumabonnee gratis een online cursus 'Professioneel slechtnieuwsgesprek voeren' volgen.