Timemanagement wordt gezien als een belangrijke manier om tijdwinst te boeken bij de dagelijkse werkzaamheden, maar wat heeft een werknemer aan tijd als hij geen energie meer heeft om er iets zinvols mee te doen? Energiemanagement is net zo belangrijk.
Om een dag optimaal te kunnen benutten, is het managen van tijd belangrijk (tools). Werknemers en managers hebben veel te doen, alleen is er vaak geen tijd om op te laden (tool), terwijl het managen van energie net zo belangrijk is. Wordt dat telkens overgeslagen, dan kan de werknemer of leidinggevende zich over de kop werken, omdat hij geen energie meer heeft om het werk te doen.
Productiviteit lijkt soms het hoogste goed op de werkvloer. Om te voorkomen dat dit leidt tot uitputtingsverschijnselen (tool), is een eerste stap uitvogelen wat echt belangrijk is. Wat zijn de prioriteiten voor de missie van de afdeling of het team? Door tijd voornamelijk daaraan te besteden in plaats van aan het afvinken van todo-lijstjes en het oplossen van problemen, gaat tijd naar zaken die ook energie geven en niet vooral energie kosten. En dat is een win-winsituatie.
Blijkt dat een werknemer te veel wilt of moet doen in te weinig tijd, dan kan hij mogelijk taken (deels) afstoten. Leidinggevende kunnen taken juist delegeren. Een rigoureuzere, maar mogelijk effectievere stap, is het werk of zelfs de carrière over een andere boeg te gooien. Het komt erop neer dat door een keuze te maken tussen alle ballen die in de lucht worden gehouden, een plotseling vrij uurtje nuttig besteed kan worden, bijvoorbeeld aan iets nieuws, en niet alleen om uit te puffen.