U stopt onethisch gedrag door afstand te houden

Als manager kunt u onethisch gedrag (zoals fraude) binnen uw organisatie tegengaan door een zekere afstand te bewaren ten opzichte van de hogere leidinggevenden zoals de directie. Leidinggevenden net onder de top van een organisatie fungeren namelijk als poortwachter: zij moeten de verspreiding van onethisch gedrag vanuit de bovenste laag van management binnen een organisatie tegengaan.

3 juli 2015 | Door redactie

Leidinggevenden hebben een voorbeeldfunctie. Als de directie van een organisatie zich schuldig maakt aan onethisch gedrag, kan dit ertoe leiden dat dit gedrag zich verspreidt door de hele organisatie. Bij onethisch gedrag kunt u denken aan fraude, bijvoorbeeld het declareren van persoonlijke uitgaven. Uit onderzoek door Gijs van Houwelingen van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) blijkt dat u als leidinggevende een sleutelrol speelt om verdere doorwerking van zulke misstanden binnen de organisatie te voorkomen.

Afstand geeft ruimte om onethisch gedrag af te wijzen

Als leidinggevende onder de top is het verstandig dat  u een zekere afstand bewaart tot het hoge management. Deze afstand geeft u namelijk de ruimte om het wangedrag af te wijzen. En hoe meer afstand uw medewerkers ervaren met het hogere management, hoe kleiner de kans is dat zij het gedrag zullen overnemen.
U kunt deze afstand letterlijk creëren door de werkplekken van het topmanagement, uzelf en uw medewerkers fysiek te scheiden, bijvoorbeeld ieder op een eigen verdieping. Maar u kunt ook psychische en sociale afstand bewaren door u bijvoorbeeld wat formeler op te stellen. Denk bijvoorbeeld aan de mate waarin u zich inleeft in uw medewerkers of hoe goed u met elkaar kunt opschieten. Onderzoeker Gijs van Houwelingen licht zijn bevindingen verder toe in een video.

Bijlagen bij dit bericht

Situationeel leidinggeven
E-learning | VideoCollege 27 minuten