Vrolijk of droef: uw gezicht blijkt een troef

Als leidinggevende heeft u natuurlijk de nodige invloed op uw medewerkers. Verschillende managementtheorieën geven u hier de nodige handvatten voor. Uw humeur en gezichtsuitdrukking hebben echter ook de nodige invloed. Al zult u zich daarvan niet altijd even bewust zijn.

13 juni 2013 | Door redactie

Uit promotieonderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam blijkt dat emotionele gezichtsuitdrukkingen, gedachten, gevoelens en gedrag van leidinggevenden medewerkers beïnvloeden. Positieve emoties, zoals blijdschap, laten medewerkers weten dat ze veilig zijn en kunnen ontspannen. Dit leidt tot een open blik en creativiteit. Negatieve emoties waarschuwen medewerkers dat er een probleem is. Het brein schakelt dan over op een op detailgerichte, analytische en gefocuste instelling.

Creativiteit en analytische prestaties

Uit het onderzoek blijkt dat als een leidinggevende een blij gezicht trekt, de creativiteit met 11% verbetert en de analytische prestaties afnemen. Kijkt de leidinggevende droevig, dan daalt het creativiteitsniveau en nemen de analytische vermogens met 23% toe. Ondanks deze resultaten vonden medewerkers een vrolijke leidinggevende bijna drie keer effectiever dan een verdrietige.