Wees geen boezemvriend van uw werknemers

9 oktober 2019 | Door redactie

Iedere leidinggevende wil een prettige arbeidsrelatie met zijn werknemers. Plezier op de werkvloer is een belangrijke voorwaarde om ontspannen te kunnen werken. Dat is allemaal leuk en aardig, maar vriendjes met de werkvloer willen zijn is niet altijd even handig.

Vaak hebben leidinggevenden die makkelijk in de omgang zijn en vooral aardig gevonden willen worden, grote moeite met leiden. Ze vermijden verantwoordelijkheden, durven geen nee te zeggen, kunnen niet delegeren, geven geen grenzen aan en nemen geen impopulaire maatregelen. Allemaal om de harmonie te bewaren en de toffe peer uit te hangen.

Ontspannen sfeer op de werkvloer

Gelukkig heerst er op de Nederlandse werkvloer niet zo’n hiërarchie als op de Franse of Belgische, waar werknemers hun leidinggevenden vousvoyeren en er weinig ruimte is voor kritiek, laat staan voor input. Vaak bestaat in Nederland een open bedrijfscultuur waarin werknemers hun leidinggevende makkelijk kunnen aanspreken en hem als gelijke zien. Maar soms schiet het door en wil die leidinggevende de boezemvriend van de werkvloer zijn. Dat werkt niet.

The disease to please

Het komt allemaal voort uit ‘the disease to please’; behaagziek zijn zodat anderen ons aardig vinden. Daar lijden wij allemaal aan, de een wat meer dan de ander. In een leidinggevende functie is deze neiging om te pleasen niet nuttig. Het is conflictvermijdend gedrag en staat het aansturen van mensen in de weg. Een behaagzieke manager durft mensen niet teleur te stellen, geen nee te zeggen en de confrontatie niet aan te gaan. Het is iemand die met alle winden meewaait en overkomt als zwak, besluiteloos en weinig inspirerend.

Professioneel boos worden

Werknemers verwachten dat hun leidinggevende soms nee zegt. Dat hij moeilijke beslissingen neemt. Dat hij (k-)klussen delegeert. Dat is sturend optreden en de kern van leiderschap. Want als een manager door iedereen aardig gevonden wil worden, loopt hij het gevaar dat het team over hem heen gaat lopen. Dat levert spanningen op en mogelijk conflicten. In het ergste geval zullen werknemers haantjesgedrag gaan vertonen en zijn positie willen innemen.
Baken daarom grenzen af, maak heldere afspraken met uw werknemers en spreek ze er op aan als ze zich daar niet aan houden. Dat zorgt voor duidelijkheid en richting. En tja, daar hoort ‘professioneel’ boos worden soms bij.

Bijlagen bij dit bericht

Coachend leidinggeven
E-learning | VideoCollege 31 minuten
Situationeel leidinggeven
E-learning | VideoCollege 27 minuten
Zelforganiserend team creëren
Verdiepingsartikel