Leidinggeven

Welke manier van leidinggeven het beste werkt, is afhankelijk van vele factoren. Hoe kundig en gemotiveerd zijn uw medewerkers, hoe zelfstandig kunnen ze werken, welke taken hebben ze, welke bedrijfscultuur heerst er binnen uw organisatie en welke doelen streeft u na? U zult uw team en organisatie dus eens goed onder de loep moeten nemen om te kunnen bepalen hoe u het beste leiding kunt geven. Vervolgens zult u uw keuze steeds moeten afstemmen of de specifieke situatie waarin u zich bevindt. Dat strekt zich uit van een spontaan gesprekje met een medewerker bij de koffieautomaat tot een jaarlijks functioneringsgesprek.  

 

Tools

Verdiepingsartikelen

Handvatten voor de beginnende manager

Leidinggeven 6 minuten | 22-07-2021

Sommigen vinden het achteraf een kus des doods: na een promotie ineens leiding moeten geven aan de eigen voormalige collega’s. Het is in elk...

Ontzorgen bij mantelzorg

Wet arbeid en zorg (WAZO) 4 minuten | 06-07-2021

Een op de vier werkende Nederlanders combineert een baan met het verlenen van intensieve mantelzorg. Dat is geen sinecure. Niet alleen is de...

Burn-outklachten tijdig herkennen

Burn-out 4 minuten | 17-06-2021

De meeste organisaties hebben burn-outpreventie hoog op hun prioriteitenlijstje staan. Logisch, want er zijn alleen maar verliezers als iema...

Infographics

Beoordelingscyclus

Functioneren en beoordelen Publicatiedatum 21-07-2021

Een jaarlijkse beoordelingscyclus bestaat in elk geval uit een beoordelingsgesprek en een functioneringsgesprek. Ieder gesprek heeft zijn eigen functie en doel.

Verschillende generaties

Leidinggeven Publicatiedatum 23-04-2020

Ook in uw team zullen medewerkers op te delen zijn in verschillende generaties. Bent u op de hoogte van hun kenmerken en voorkeuren, bijvoorbeeld op het gebied van communicatie?

Corporate governance

Leidinggeven Publicatiedatum 14-11-2019

De Nederlandse Corporate Governance Code beschrijft de verhoudingen tussen bestuur, toezichthouders en aandeelhouders van een onderneming. Voor ondernemingen die niet...

E-learning

Functionerings- en beoordelingsgesprekken deel 1
Videocollege
26 minuten
12-11-2020
Functionerings- en beoordelingsgesprekken deel 2
Videocollege
15 minuten
12-11-2020

Vraag en antwoord

Wat is hybride werken en wat is een hybride werkcultuur?
De term 'hybride werken' wordt op het moment het meest gebruikt voor de situatie waarin medewerkers van een organisatie gedeeltelijk thuiswerken en gedeeltelijk op kantoor.  In een uitgebreider vorm kan hybride werken ook betekenen dat volledig flexibel gekozen wordt, waar het werk... Lees het hele antwoord