Microsoft verrijkt databases met LinkedIn

Microsoft koopt LinkedIn. Op het eerste gezicht niet direct een voor de hand liggende stap, maar wel als je bedenkt op welke enorme database Microsoft hiermee de hand legt. Niet alleen kan de softwaremaker hiermee wat terrein veroveren op de mobiele markt via de LinkedIn-app, maar het kan vooral een aantal eigen diensten verrijken met informatie over 433 miljoen zakelijke gebruikers.

14 juni 2016 | Door redactie

Op 13 juni kwam het nieuws naar buiten dat Microsoft LinkedIn koopt (voor 26,2 miljard dollar). De vraag is welk voordeel Microsoft met deze aankoop denkt te behalen. Analisten denken vooral in de richting van integratie tussen de Microsoft-diensten Exchange, Outlook (inclusief agenda) en onlinedienst Office 365 en de database van LinkedIn. Achter de inlog bevat die profielen van 433 miljoen zakelijke gebruikers. Omdat Microsoft altijd al groot is geweest op de zakelijke markt, is die informatie potentieel een erg nuttige aanvulling. Deze geeft inzicht in cv’s, samenwerkingsverbanden en activiteiten en Microsoft zou deze bijvoorbeeld kunnen koppelen aan Cortana en Skype. Ook verrijking van de crm-toepassing Dynamics ligt voor de hand.

Netwerk en raakvlakken

Het ideaalplaatje dat Microsoft zelf voor zich ziet, is een situatie waarin gebruikers van Outlook, Office en Skype (inclusief de apps) bij het aanklikken van een contact ook meteen relevante informatie over hem of haar, diens netwerk en eventuele raakvlakken te zien krijgen.