Zakelijke gebruikers zijn minder goed beschermd tegen het ongewild overnemen van hun telefoonabonnement dan consumenten. Vooral bij het mkb kan dit tot problemen leiden. Toezichthouder ACM pleit voor aanpassing van de wet.
Vooral organisaties in het mkb die een enkelvoudige telefoonlijn of ISDN hebben, zijn kwetsbaar voor het zogenoemde ‘slamming’. Bij deze praktijk wordt het telecomabonnement van een ondernemer – zonder toestemming of met een twijfelachtig argument als een akkoord op het toesturen van informatie – overgenomen door een andere partij, namelijk de slammer. De getroffen organisatie krijgt dan ineens een rekening (videocollege) van deze slammer en wordt ook nog geconfronteerd met de afkoopsom van de ‘oude’ aanbieder. Deze praktijk kan ontstaan omdat zakelijke abonnementen ook afgesloten kunnen worden zonder handtekening. Dit is een tegenstelling met de consumentenmarkt; daar geldt het contract pas als de klant er zijn krabbel onder heeft gezet. Toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) wil nu het liefst dat de wet zodanig wordt aangepast dat ook zakelijke contracten pas gaan gelden als zij voorzien zijn van een handtekening.
Uiteindelijk lukt het vaak wel met veel moeite om van het ongewenste contract af te komen. De oude aanbieder of de branchevereniging kunnen hierbij helpen. Het lijkt erop dat de slammers dubbel profiteren; zij verdienen aan het contract, maar waarschijnlijk ook aan het bedingen van een afkoopsom voor mkb’ers die onder hun opgedrongen contract uit willen komen, aldus de ACM.