Forse boete voor webwinkel met nep-reviews

3 februari 2023 | Door redactie

Veel consumenten lezen beoordelingen van anderen voordat ze iets online kopen. Reviews zeggen een hoop over de ervaringen van anderen met een bepaalde (web)winkel. Het misleiden van consumenten met nep-reviews wordt dan ook bestraft.

Onlangs heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een webwinkel een boete van € 100.000 opgelegd. De winkel krijgt de straf van de toezichthouder voor het plaatsen van positieve reviews die nep waren en het verbergen van reviews van echte klanten.

Bezoekers misleid, oordeelt ACM

Uit het onderzoek van de ACM bleek dat de positieve reviews geen echte klantervaringen waren. Integendeel, veel consumenten hadden juist negatieve ervaringen met de webwinkel en de geboden producten. Omdat deze negatieve reviews niet gepubliceerd werden, wisten de bezoekers van de webwinkel dit niet. Hierdoor werden ze volgens de ACM misleid.
Bij het bepalen van de hoogte van de boete hield de toezichthouder rekening met de (financiële) situatie van de webwinkel. Maar ook met het feit dat de eigenaar tijdens het onderzoek gestopt was met de website, maar vervolgens volgens de ACM op dezelfde voet verderging met een andere website. Beide websites zijn inmiddels niet meer actief.

ACM wil signaal afgeven met boete

Daarnaast vermeldde de webwinkel volgens de ACM niet duidelijk wat de levertijd van een bestelde product was. De winkel maakte gebruik van dropshipping, waarbij een andere partij de producten rechtstreeks levert vanuit het buitenland. Ook in dat geval moet de webwinkel transparant zijn over de levertijd.
Met de forse boete van € 100.000 wil de ACM een duidelijk signaal afgeven dat webwinkels consumenten eerlijk en duidelijk moeten informeren. Een onderneming die online goederen of diensten verkoopt aan consumenten, is verplicht om op zijn website bepaalde informatie (artikel) te verstrekken. De wet bepaalt dat webwinkels moeten bijdragen aan een weloverwegen beslissing van de consument om een aankoop te doen.

Reviews controleren op echtheid

Sinds 28 mei 2022 is het verboden om valse consumentenbeoordelingen te (laten) plaatsen bij webwinkels en op online platforms. Webwinkels moeten consumentenbeoordelingen op echtheid controleren voordat zij deze plaatsen als recensie of aanbeveling. Het is verder de taak van webwinkels om de consument te informeren over de wijze waarop ze controleren of reviews afkomstig zijn van klanten die het product daadwerkelijk hebben gekocht. Deze maatregelen moeten consumenten online beter beschermen.