Gebruik deze woorden niet in uw persbericht

Als uw organisatie nieuws te melden heeft, maakt u dat bekend via een persbericht. De bedoeling daarvan is dat de media het plaatsen. Maar dan zult u uw best moeten doen om uw persbericht te laten opvallen tussen alle andere persberichten. Uit een onderzoek blijkt welke woorden u dan maar beter kunt vermijden.

25 februari 2015 | Door redactie

Lewis PR wilde graag weten hoe vaak bepaalde woorden in Nederlandse persberichten voorkomen. De persberichtenportal Persberichten.com gaf toestemming om de 1.000 meest recent geplaatste persberichten te analyseren. De woorden die het vaakst in persberichten naar voren kwamen, waren ‘nieuwe’, ‘klanten’ en ‘informatie’. Ook woorden als ‘data’ en ‘cloud’ passeerden veelvuldig de revue. Dat laatste komt ook door de grote hoeveelheid IT-bedrijven die persberichten plaatst op Persberichten.com. ‘Bedrijven’, ‘software’, ‘Nederland’, ‘oplossingen’ en ‘procent’ maken het lijstje compleet.

Persbericht verdwijnt in prullenmand

Zoals u ziet zijn dit niet bepaald de spannendste woorden om de aandacht mee te trekken. En als álle bedrijven deze woorden gebruiken, is het niet gek dat veel persberichten ongelezen in de prullenmand verdwijnen. Zeker als u dit soort woorden in de kop van een bericht gebruikt. Uit het onderzoek komt dan ook een formule rollen die u juist moet vermijden als u wilt dat uw persberichten opvallen. Vermijd dus koppen in uw persbericht in de trant van ‘Bedrijf X biedt 'nieuwe oplossingen' om 'klanten' beter te helpen in hun behoefte aan 'relevante informatie'.