Ja/ja-sticker Amsterdam: in 2018 opt-in brievenbusreclame

In 2016 kondigde Gemeente Amsterdam aan een Ja/ja-sticker te willen invoeren. Een door de folderbranche aangespannen rechtszaak heeft niet mogen baten. Een rechter heeft besloten dat brievenbusreclame in Amsterdam per 1 januari 2018 opt-in wordt.

24 november 2017 | Door redactie

Het idee van een ja/ja-sticker deed de folderbranche op haar achterste benen staan. Amsterdammers kunnen met de nieuwe stickersoort op de brievenbus namelijk aangeven dat zij graag brievenbusreclame willen ontvangen. Het huidige opt-out (iedereen folders tenzij iemand aangeeft dit niet te willen) verandert hierdoor in opt-in (niemand folders tenzij iemand aangeeft er wél voor open te staan). Dit maakt het voor adverterende organisaties (tools) een stuk lastiger om hun doelgroep(en) te bereiken (tool)

Reclamefolders en impact op het milieu

De folderbranche tekende afgelopen jaar bezwaar aan bij de rechter. Belangrijkste argument: de milieuwinst (minder papier en plastic) zou niet voldoende zijn om een hele branche met inkomstenderving op te zadelen. Ook zou de lokale ja/ja-sticker het landelijke systeem van de ja/nee-sticker in de war schoppen. De rechter veegde de argumenten echter van tafel. Gemeente Amsterdam is bevoegd om milieumaatregelen als deze te nemen en heeft volgens de rechtbank aannemelijk gemaakt dat de sticker milieuvervuiling terugdringt. De inkomstenderving zou onder het ondernemersrisico vallen. Daarmee is de hoofdstedelijke ja/ja-sticker per 1 januari 2018 een feit.