Lange storing bij provider? Compensatie!

Als uw provider langer dan twaalf uur uit de lucht is, moet hij u een vergoeding uitkeren. De voltallige Tweede Kamer heeft besloten dit in de Telecommunicatiewet op te nemen. Compensatie bij een lange storing is al jaren onderwerp van discussie, en nu lijkt het ook echt van de grond te komen.

22 januari 2016 | Door redactie

Het wetsvoorstel voor compensatie bij een lange providerstoring stamt uit 2013. Verschillende partijen wilden de minimale storingsduur voor een vergoeding op vier of zes uur zetten. Daarmee ging minister Kamp van Economische Zaken niet akkoord. Wel met het nieuwe voorstel: bij een storing die langer dan twaalf uur duurt, moet de provider uitkeren. Helemaal zeker is deze wijziging van de Telecomwet nog niet; de Eerste Kamer moet nog met het voorstel akkoord gaan. Eerder werd al besloten dat het voor providers mogelijk moet zijn om elkaars klanten over te nemen bij grote storingen.

Aanpassing van de Telecommunicatiewet

Bij een storing tussen de twaalf en 24 uur, moet de provider één dag van het abonnementsgeld terugbetalen. Duurt de storing langer dan 24 uur? Dan komt daar per dag nog een dag aan abonnementsgeld bij. De compensatieregeling gaat ook gelden in het geval van een aardbeving, waardoor providers zich niet meer kunnen beroepen op overmacht.

Bijlagen bij dit bericht

Telefoneren
E-learning | VideoCollege 12 minuten