OR energiebedrijf roept via media op tot actie

De ondernemingsraad van energiebedrijf Delta heeft via de media aandeelhouders en het Rijk opgeroepen om te zoeken naar een goede oplossing voor kerncentrale Borssele. Hoe zet een OR media effectief in?

25 november 2016 | Door redactie

De kerncentrale in Borssele splitst zich in 2017 af van het energiebedrijf en krijgt dan te maken met grote financiële problemen, waardoor de banen van tweehonderd werknemers op de tocht komen te staan. Aandeelhouders sloegen een aanbod van het Rijk om te investeren af, omdat ze zich daarvoor te diep in de schulden moesten steken. De ondernemingsraad sprak zich daarover uit in de media en nodigde aandeelhouders en het Rijk uit om leiderschap te tonen en te blijven zoeken naar een geschikte oplossing.

OR stelt draaiboek op voor mediacontact

De ondernemingsraad van het energiebedrijf Delta zocht heel bewust de media op. Het inschakelen van de media kan een effectief middel zijn om een probleem onder de aandacht te brengen en externe partijen te betrekken bij het zoeken naar een oplossing. Een slimme OR stelt voordat hij dat doet wel een draaiboek op waarin hij vastlegt hoe hij omgaat met de pers in woelige tijden.

OR-stappenplan voor inschakelen van media

Het volgende stappenplan kan daarbij behulpzaam zijn:

  • Vat de boodschap in één korte zin samen.
  • Schrijf een sterk persbericht.
  • Mail het persbericht (tool) naar gericht gekozen media.
  • Zorg dat de door de OR gekozen persvoorlichter en zijn vervanger bereikbaar zijn.
  • Niet alle media zijn geschikt voor het verkondigen van uw doel. Maak gerichte keuzes en wees niet bang om een interview af te slaan.
  • Spreek af dat u het artikel eerst kunt lezen voor het wordt gepubliceerd.
  • Doe geen negatieve uitspraken over de organisatie of de bestuurder; ze dragen namelijk niet effectief bij aan het bereiken van uw doel.