Reclamecode Fieldmarketing ziet levenslicht

Per 1 januari 2016 is de Reclamecode Fieldmarketing in werking getreden. De richtlijnen moeten ervoor zorgen dat werving op straat of verkoop aan de deur zorgvuldiger plaatsvindt. Want hoewel fieldmarketing voor bedrijven erg lucratief kan zijn, zien veel mensen het toch als opdringerige of schimmige cowboypraktijken.

5 januari 2016 | Door redactie

De Reclamecode Fieldmarketing (RFM) maakt deel uit van de Nederlandse Reclame Code en moet ervoor zorgen dat bedrijven ook in de toekomst kunnen blijven werven buiten de reguliere verkoopruimte. In de Reclamecode Fieldmarketing vindt u bijvoorbeeld regels voor het respectvol benaderen van consumenten en gewenste werftijden voor colportage. Ook leest u in de code dat een fieldmarketeer altijd duidelijk kenbaar moet maken voor welk bedrijf hij werft.

Recht van verzet duidelijk omschreven

Ook het ‘recht van verzet’ (de mogelijkheid voor consumenten om zich voor deze benaderingswijze af te sluiten) is duidelijk omschreven. De Bel-niet-aan-stickers van de Consumentenbond en televisieprogramma Kassa moeten worden gerespecteerd. Als een fieldmarketeer vermoedt dat een consument jonger dan 18 jaar is, mag hij geen aanbiedingen doen. Fieldmarketing is een tak van sport die de gemoederen altijd zal blijven bezighouden; de richtlijnen zullen deze gemoederen in goede banen leiden.