Enkele jaren geleden hebben we foto’s laten maken door een reclamebureau. Kunnen wij deze nu hergebruiken voor een brochure?
Om te weten te komen of u de foto – die door het reclamebureau is gemaakt – kunt hergebruiken, moet u nakijken onder welke voorwaarden dit bureau de foto aan uw organisatie heeft geleverd. Kortom, u zult moeten uitzoeken waarvoor u precies heeft betaald toen u de foto’s bij het reclamebureau afnam.
Uw organisatie heeft in de meeste gevallen niet alleen betaald voor een fysieke foto of dia die u kunt afdrukken. Vaak wil een reclamebureau ook een vergoeding ontvangen voor het gebruiksrecht van de foto. Van dit gebruiksrecht mag u volgens de meegeleverde voorwaarden vaak niet onbeperkt gebruikmaken. Bij iedere foto die u van een reclame- of fotostockbureau koopt, heeft de fotograaf waarschijnlijk onder bepaalde voorwaarden het gebruiksrecht op zijn werk gegeven.
Als u in de meegeleverde voorwaarden niets kunt vinden over het gebruiksrecht, kan het reclamebureau u vast precies vertellen wat zijn voorwaarden zijn. Het zal u dan een prijs laten betalen die is gebaseerd op het aantal keren dat u de foto wilt gebruiken en het doel dat u voor ogen heeft. U koopt bijvoorbeeld het recht om de foto eenmalig af te drukken in een brochure. Voor iedere volgende toepassing moet u opnieuw betalen.