CU en CDA willen betere en snellere wifi in intercity’s

Zowel de ChristenUnie als het CDA pleiten voor snellere en betere wifi in intercity’s. De regeringspartijen willen daarvoor een miljoen euro uittrekken. Te vaak nog valt de verbinding weg of is deze uitermate traag, tot grote ergernis van de treinreiziger.

17 oktober 2019 | Door redactie

Het geld gaat naar nieuwe ontvangers om de internetverbinding te verbeteren en naar onderzoek naar de dekking van de zendmasten langs het spoor. De regeringspartijen willen betrouwbaar, goed en snel draadloos internet in de trein. Ze stellen dat hun voorstel kan rekenen op steun van een meerderheid in de Tweede Kamer. De achterliggende gedachte is om mensen in de trein en uit de auto te krijgen; de kans is groot dat mensen die onderweg willen werken de overstap naar de trein al hebben gemaakt.

Werken in de trein

Een voordeel van het woon-werkverkeer afleggen per trein, is dat u in de coupé alvast wat werkmails kan versturen, documenten kan downloaden of agendapunten kan doornemen. Mits u niet als een sardientje op het balkon naar adem staat te happen of de aktentas van een medereiziger uw ribbenkast perforeert.
U logt in op het netwerk van de vervoerder en kunt aan de slag. Met een beetje geluk verzet u in de vroege ochtenduren een kleine berg werk en kan u misschien een half uurtje eerder naar huis: een win-win situatie.

Gefrustreerd door een slechte verbinding

Maar dan - en dan is ‘vervelend’ toch wel een understatement - valt de wifi steeds weg of is de verbinding ontzettend traag. Nog voordat de eerste kantoorkoffie binnen is, loopt u al gefrustreerd over de werkvloer. Niks even de werkmail gecheckt of een vergadering voorbereid. U had beter de krant of een boek kunnen lezen in de trein, dat was een stuk ontspannener geweest. Een dongel of VPN had uitkomst kunnen bieden. Wel zo veilig (encryptie E-learning) ook.

Bijlagen bij dit bericht

Beveiligen met encryptie
E-learning | VideoCollege 16 minuten