Ondernemer gaat nat bij zakelijk gebruik WhatsApp

WhatsApp zou al geruime tijd werken aan een dienst voor zakelijke klanten. Daar is onder ondernemers waarschijnlijk vraag naar. Zo kreeg een Rotterdamse onderneming die de chatdienst aanbod eerder dit jaar een indringende brief van een advocaat namens WhatsApp wegens schending van de voorwaarden.

14 juni 2017 | Door redactie

Ondernemers bieden klanten graag de mogelijkheid via social media, en nu ook via populaire chatdiensten als WhatsApp, contact op te nemen. De onderneming in kwestie maakte als volgt gebruik van WhatsApp: bedrijven konden bij de onderneming een dienst voor klantenservice inkopen inclusief klantcontact via WhatsApp. WhatsApp staak daar vervolgens een stokje voor, met een verwijzing naar de voorwaarden. Daarin valt onder meer te lezen dat er geen vergoeding mag worden gevraagd voor het gebruik van de dienst. De Rotterdamse onderneming heeft de service via WhatsApp dan ook gestaakt.

Nog geen zakelijke WhatsApp dienst beschikbaar

Er gaan al langer verhalen rond dat WhatsApp werkt aan een dienst voor zakelijke klanten. In tegenstelling tot particulieren zouden bedrijven gaan betalen voor die dienst. Vooralsnog is er echter nog geen zakelijke dienst beschikbaar. Daarom moeten ondernemers rekening houden met de huidige voorwaarden als zij WhatsApp zakelijk willen inzetten. Het is zaak om hier zorgvuldig mee om te gaan, omdat het om de privésfeer van de klant gaat. Zo moet bij e-mailcontact een klant zelf aangeven dat hij berichten van de onderneming wil ontvangen. Hij moet dan ook zelf het vakje aanvinken, dat mag niet al voor hem zijn aangezet.

Vraag de klant om een WhatsApp opt-in

Bij WhatsApp bestaat die mogelijkheid niet. Het voordeel is dat de klant het contact moet initiëren. Hij moet zelf het telefoonnummer van de onderneming aan zijn telefoon toevoegen en daarna zelf het eerste contact leggen. Dit eerste contact is vaak een vraag voor de klantenservice. Het is aan te raden om als eerste reactie de klant om een ‘WhatsApp opt-in’ te vragen. Een goed idee is bijvoorbeeld om eerst de tekst ‘WhatsApp aan’ te sturen naar het 06-nummer van de onderneming. Dit doet dienst als uitdrukkelijke opt-in, en dat kan later goed van pas komen.