WhatsApp toch gul met data aan Facebook

Toen Facebook in 2014 messengerdienst WhatsApp overnam, riepen veel mensen bezorgd: ‘Als WhatsApp maar reclamevrij blijft!’. Toentertijd suste WhatsApp de boel nog door te stellen dat de privacy van gebruikers gewaarborgd zou blijven. De meest recente gebruiksvoorwaarden van WhatsApp doen echter vermoeden dat ‘de dag’ toch gekomen is.

1 september 2016 | Door redactie

Uit de nieuwe gebruiksvoorwaarden van WhatsApp blijkt dat de chatdienst breekt met haar twee grootste beloftes. Door de aangepaste voorwaarden hebben bedrijven voortaan toegang tot het platform en kunnen zij commerciële berichten naar gebruikers sturen. WhatsApp noemt dit zelf ‘de mogelijkheid voor bedrijven om klanten te informeren over belangrijke zaken’. Daarnaast wordt WhatsApp gekoppeld aan moederbedrijf Facebook (tools). Sceptici zien deze uitwisseling van data als een inbreuk op de privacy, een stap in de richting van een wereld met meer en meer gepersonaliseerde advertenties. Verschillende internationale toezichthouders hebben al aangegeven de gang van zaken in de gaten te zullen houden. Ook de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) zet vraagtekens bij de kwestie.

WhatsApp geen data delen met Facebook

Binnenkort rolt WhatsApp zijn nieuwe voorwaarden uit. Wilt u niet dat WhatsApp uw data met Facebook deelt (dit staat namelijk standaard ingeschakeld), accepteer dan niet meteen de voorwaarden maar klik eerst op ‘Lees’ en schakel de deeloptie uit. Let op, hiermee bent u er nog niet. In WhatsApp moet u er bij Instellingen > Account > Deel mijn informatie vervolgens voor zorgen dat de deeloptie ook daadwerkelijk uitgeschakeld blijft. U heeft hier 30 dagen de tijd voor na het accepteren van de voorwaarden. Uw telefoonnummer wordt wel gedeeld.