De illusie die ‘echt duurzaam evenement’ heet

11 oktober 2018 | Door redactie

Organisaties die ‘mvo’ hoog in het vaandel hebben staan, zullen ook duurzame evenementen willen organiseren. De vraag is echter: bijten evenementenorganisatie en duurzaamheid elkaar niet sowieso?

Het serveren van veganistische kroketjes of het gebruik van gerecycled papier voor de flyers is alleraardigst voor Moeder Natuur, maar het zet natuurlijk geen zoden aan de dijk. Een evenement organiseren (tools) heeft áltijd impact op het milieu. Denk maar aan het vervoer naar de evenementenlocatie, de verwarming of koeling van het gebouw en de stroom voor de verlichting. Sommige evenementenorganisaties gaan zelfs zo ver door te stellen dat ‘duurzame evenementen’ simpelweg niet bestaan.

Dat is pas mvo: ‘Is het echt nodig?’

In plaats van kleine gestes die het PR-technisch goed doen maar niet opwegen tegen de onderliggende ecologische voetafdruk, moeten organisaties dan ook naar de kern en zich al vooraf de volgende vragen stellen:

  • Is het echt nodig om dit evenement te organiseren? Voor sommige communicatieboodschappen volstaan een veel milieuvriendelijker(e) webinar of podcast ook.
  • Kunnen bezoekers gestimuleerd worden om met het openbaar vervoer te komen, bijvoorbeeld door deze groep reizigers een kortingsbon voor iets aan te bieden en de automobilisten niet?
  • Is de goodiebag als afscheidspresentje noodzakelijk? Als het ding tot de nok toe met reclamemateriaal gevuld is, valt te overwegen om de doelgroep op een andere manier te bereiken. Bijvoorbeeld via de e-mail.