Een opgeruimde werkplek staat netjes

Als een bezoeker langs uw werkplek loopt, kunt u niet voor de dag komen met een rommelig bureau. Bovendien raakt u sneller dingen kwijt op een bureau vol papieren, mappen en plakbriefjes. Tijd om uw bureau aan kant te maken. Office Rendement vertelt u hoe u uw bureau opruimt en netjes houdt.

28 september 2012 | Door redactie

Een rommelig bureau werkt niet prettig en kan anderen een verkeerde indruk geven. In dit digitale tijdperk is het ook helemaal niet meer nodig om een berg papier op uw bureau te verzamelen. Notities, geheugensteuntjes en to-do-lijsten hoeft u bijvoorbeeld niet altijd meer op losse vellen papier of op gele plakbriefjes te krabbelen. Zo hebben de plakbriefjes een digitale variant in Windows 7. Zit u niet achter de computer, dan kunt u de smartphone gebruiken om notities te maken. Er zijn genoeg handige notitie-apps te vinden. Wat dacht u van de populaire apps Evernote of One Note? Vindt u het invoeren van notities op de smartphone maar priegelwerk, kies dan voor een voice recorder-app.

Pennen van het bureau

Door voortaan digitale aantekeningen te maken, is uw bureau nog niet opgeruimd. Het zal u niet lukken om uw bureau helemaal leeg te krijgen, maar u kunt een eind komen. Gooi eerst de papieren weg waar u niets (meer) aan heeft.  Nu werkt u de overige paperassen weg. Vraagt een document om een actie, onderneem die dan meteen of draag het over aan een collega. Hoeft u naar aanleiding van de inhoud niet (meteen) actie te ondernemen, of heeft u dat al gedaan, archiveer het document dan digitaal. Zijn alle papieren op uw bureau weggewerkt, orden dan de spullen die nog rondslingeren, zoals pennen, paperclips en scharen. Verplaats die naar een pennenbak, leg ze in uw lade, of gooi ze weg.