Extra bescherming klanten webwinkels

Verkoopt uw organisatie producten of diensten aan consumenten via internet, dan heeft u te maken met strengere regels. Op 13 juni 2014 is de wijziging van de Wet koop op afstand ingegaan. De nieuwe regels voor webwinkels gelden voor overeenkomsten die op of na die datum zijn gesloten

18 juni 2014 | Door redactie

De aangescherpte regels voor verkopen op afstand aan consumenten zijn officieel in werking getreden. Dat betekent dat uw organisatie vanaf nu te maken heeft met een aantal veranderingen. Die staan in de wet en zijn dus verplicht. In het kort zijn dit de nieuwe regels:

  •     De bedenktijd gaat van zeven werkdagen naar veertien kalenderdagen.
  •     Hokjes mogen niet meer vooraf aangevinkt zijn.
  •     U moet bepaalde informatie over het product of de dienst vermelden.
  •     De aansprakelijkheid bij schade of verlies gaat pas over op de consument als hij het product heeft ontvangen.
  •     De kosten die u maakt als de klant een bepaald betaalmiddel kiest, mag u doorberekenen.
  •     Klanten moeten met een specifieke bestelknop uitdrukkelijk bevestigen dat zij akkoord gaan met de koop.
  •     U mag niet meer dan het basistarief rekenen als de klant telefonisch contact met u zoekt.
  •     U moet verplicht een retourformulier verstrekken aan de klant.

Regels voor bescherming consumenten

De regels zijn van toepassing op alle overeenkomsten die op of na 13 juni 2014 worden afgesloten met consumenten. Is een koopovereenkomst voor 13 juni afgesloten, maar levert u de bestelling pas na die datum, dan gelden de regels niet. De wet is aangescherpt om consumenten betere bescherming te geven. Als u een overeenkomst sluit met een zakelijke klant (verkoop aan ondernemers of bedrijven), dan bent u niet verplicht de strenge regels te volgen. U kunt dan uw algemene voorwaarden aanhouden.