Risicoanalyse vreemd voor webwinkels

6 juni 2013 Door redactie

Heeft u weleens nagedacht over een risicoanalyse voor uw webwinkel? Uit onderzoek blijkt namelijk dat webwinkeliers nauwelijks nadenken over bedrijfsrisico’s. Veel webwinkels hebben geen risicoanalyse en daardoor geen beeld van de online en offline gevaren, terwijl ruim één op de vijf online winkels last heeft van cybercrime. Dat blijkt uit een onderzoek van TNS Nipo in opdracht van een grote verzekeraar.

Ongeveer 80% van de webwinkels heeft geen risicoanalyse gemaakt en meer dan de helft van de webwinkels dekt zich niet in tegen de gevolgschade van brand, inbraak of online criminaliteit. Veel webwinkeliers denken dat ze calamiteiten zelf kunnen opvangen, maar volgens het onderzoek lukt dat lang niet altijd. Na een geval van cybercriminaliteit is een webwinkel vaak een paar dagen uitgeschakeld, waardoor  deze omzet mist. Een cyberaanval is zelfs een bedreiging voor het voortbestaan van uw webwinkel.

Speciale verzekering
Webwinkels kunnen zich sinds kort officieel verzekeren tegen de gevolgen van cybercrime. Het gaat dan om de inkomstenderving na een aanval. Die wens bestaat al langer bij het Verbond van Verzekeraars, die begin dit jaar uitsprak een rol voor verzekeraars te zien. Controleer in ieder geval zelf uw eigen webwinkel op risico’s en ga na of u de veiligheid van uw onderneming kunt verbeteren.

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

  • Verzendkosten toch terugbetalen?

    Een klant van onze webwinkel eist dat ons bedrijf ook de verzendkosten terugbetaalt na een retourzending, maar we hebben op onze site vermeld dat we dat niet doen. De...

  • Wie betaalt een defect product?

    Wij hebben een webwinkel waarin we producten verkopen die we zelf inkopen bij verschillende leveranciers. Laatst stuurde een klant een defect product terug. Wij vervingen...

Meest gelezen

  • Hoe moet mijn nieuwsbrief eruit zien?

    Onze nieuwsbrief is aan vernieuwing toe. Omdat de abonnees erg tevreden zijn over de nieuwsbrief, willen we alleen hier en daar wat verbeteringen doorvoeren. Op welke...

  • Hoe zit het met de postbezorging?

    Onze webwinkel levert via briefpost producten aan consumenten. In deze tijden tel je niet meer mee als je product niet sneller dan het licht op de deurmat van de klant...

Heeft u een vraag over Webwinkel?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar