Nederlanders drukken weinig op ‘Vind ik leuk’

5 juli 2013 Door redactie

Binnen Europa blijken behoorlijke verschillen te bestaan in de omgang van mensen met Facebook. Zo ‘liken’ Nederlanders relatief weinig pagina’s. Ze zijn daarentegen wel veel meer betrokken bij de fan- en bedrijfspagina’s die ze leuk vinden. Meer bijvoorbeeld dan de Duitsers, die de helft minder berichten plaatsen op Facebookpagina’s.

Tussen Europeanen uit verschillende landen bestaan behoorlijke culturele verschillen. The Box Network wilde weten of die verschillen zich ook uiten in gedrag op Facebook. En dat blijkt het geval te zijn! Nederlanders klikken niet zo snel op de ‘Vind ik leuk’-knop, maar als ze dat eenmaal gedaan hebben blijken ze behoorlijk betrokken. Dat wil zeggen dat ze regelmatig berichten plaatsen op de betreffende Facebookpagina. Tsjechen ‘liken’ gemiddeld zeven keer zoveel pagina’s als Nederlanders. Ook Britten en Italianen drukken graag op ‘Like’. Qua betrokkenheid scoren al die landen lager dan Nederland.

betrokkenheid

Nederlanders zijn selectief

De auteurs van het onderzoek proberen de verschillen met een kwinkslag te verklaren. Zo zouden Nederlanders behoorlijk informeel en direct zijn en daarom niet schuwen om te reageren op Facebookpagina’s. Een betere verklaring voor de grote Nederlandse betrokkenheid lijkt te zijn dat Nederlanders maar weinig pagina’s volgen. Ze hoeven hun aandacht dus minder te verdelen.

Proefabonnement Marketing Rendement