Nieuwe publicatieregels voor bestuurder ANBI

8 augustus 2013 Door redactie

Bent u bestuurder bij een algemeen nut beogende instelling (ANBI), dan krijgt u vanaf 1 januari 2014 te maken met nieuwe regels. Vanaf die datum bent u namelijk verplicht om op de website van uw organisatie een aantal gegevens te publiceren. Ook de Belastingdienst zal vanaf dan meer details over uw organisatie op internet zetten.

De Belastingdienst heeft onlangs alle bestuurders van ANBI’s geïnformeerd over de op handen zijnde wijzigingen door de komst van het online ANBI-register. Op Bestuur Rendement las u hierover al eerder. Voor enkele organisaties geldt echter een uitzondering van de publicatieplicht. Hierover heeft u ook al kunnen lezen in het bericht ‘Bestuurder ANBI moet zich inschrijven bij KvK’.

Beloningsbeleid op uw website zetten

De volgende gegevens moet u op uw website openbaar maken:

  • de naam van uw organisatie;
  • het RSIN/fiscaal nummer;
  • contactgegevens;
  • doelstelling;
  • beleidsplan;
  • bestuurssamenstelling;
  • namen van u en uw mede-bestuurders;
  • beloningsbeleid;
  • verslag van de uitgeoefende activiteiten;
  • financiële verantwoording.

Ook brancheorganisatie mag uw gegevens publiceren

Beschikt uw organisatie niet over een eigen internetsite, maar is er wel een overkoepelende brancheorganisatie in uw sector? Dan kunt u ermee volstaan deze informatie over uw organisatie op de site van de brancheorganisatie te publiceren.

 

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

Heeft u een vraag over ANBI?

Jaap Rauw

Meerdere adviseurs

Mazars
Adviseur is nu beschikbaar