Managers gebruiken vage termen en jargon

29 augustus 2013 | Door redactie

Managers staan bekend om het gebruik van vakjargon en Engelse termen. Het klinkt vaak pakkend maar leidt al snel tot misverstanden. Vaak zijn de termen en begrippen nogal vaag en onduidelijk. Toch breidt het vocabulaire zich steeds verder uit. Een greep uit het assortiment.

U communiceert de hele dag op allerlei manieren: mondeling, schriftelijk en non-verbaal. Natuurlijk wilt u dat uw medewerkers aandachtig luisteren. Pakkende termen kunnen helpen de aandacht erbij te houden. Het wil echter niet altijd helpen bij het overbrengen van de boodschap. Als uw medewerkers niet precies weten wat u eigenlijk bedoelt, gaat uw boodschap tenslotte verloren. Vaag taalgebruik kunt u dus beter mijden. Zeg liever gewoon precies wat u bedoelt, zodat er geen misverstanden ontstaan.

Managers staan bekend om vaag taalgebruik

Ondanks de kans op misverstanden staan managers erom bekend te strooien met vage termen en vakjargon. Een korte uitleg bij een aantal van dit soort termen:

  • Neuroplasticiteit duidt op het feit dat hersencellen zich kunnen aanpassen als een bepaalde vaardigheid vaak toegepast wordt. Het klinkt misschien heel indrukwekkend, maar betekent niets meer en niets minder dan ‘leren’.
  • Een click farm is een groep goedkope arbeidskrachten die de hele dag op buttons klikt. Ideaal als u een internetpoll wilt winnen of het aantal likes op de Facebookpagina van uw organisatie een oppepper wilt geven.
  • De term dark data klinkt misschien heel spannend en mysterieus maar is in feite hetzelfde als big data. Een term uit de IT-wereld waarvoor eigenlijk tot op heden geen duidelijke definitie bestaat. Het duidt op de bedrijfsgegevens die op de server staan, waaruit u na een grondige analyse de nodige waardevolle informatie zou kunnen halen.
  • Oversharing wil niet meer zeggen dan het feit dat men steeds vaker geneigd is allerlei persoonlijke informatie te delen op internet via social media. En soms is dat net iets te veel van het goede.