FB gebruikt jouw foto voor glijmiddelreclame

5 september 2013

Facebook heeft de gebruikersvoorwaarden aangepast, waardoor de sociale-mediagigant jouw naam, profielfoto en andere content van je profielpagina mag gebruiken in advertenties van derden. Kijk dus niet raar op als jouw gezicht straks te zien is in een advertentie voor aambeienzalf, glijmiddel of inlegkruisjes. Als gebruiker kun je de schade gelukkig nog enigszins beperken.

Heb je een Facebook-account, dan bestaat de kans dat jouw profielfoto – of andere inhoud van je profielpagina – straks wordt gebruikt als (beeld)materiaal voor advertenties. Facebook laat dit weten in een update van de Statement of Rights and Responsibilities. De aanleiding voor het aanpassen van de gebruikersvoorwaarden was een juridische schikking tussen Facebook en 614.000 gedupeerden van deze nieuwe online strategie. Eén van de gedupeerden zag zijn profielfoto terug in een advertentie voor grootverpakkingen van glijmiddel.

Schadebeperking door afschermen profielpagina

Als gebruiker van Facebook sta je niet helemaal machteloos. Zo kun je de schade enigszins beperken door jouw profielpagina af te schermen. Zolang alleen je vrienden toegang hebben tot jouw foto’s, updates en andere informatie, zal Facebook die voorkeuren respecteren. Jouw foto’s en persoonlijke informatie gebruikt Facebook dan alleen voor reclames gericht aan jouw vriendengroep. Let op: je persoonlijke gegevens worden vooral gebruikt voor reclames die aansluiten bij jouw interesses. ‘Like’ dus geen zaken waarmee je niet geconfronteerd wil worden!

Facebook Privacy-instellingen

Voordat Facebook de gebruikersvoorwaarden aanpaste, kon je nog aangeven dat je niet wilde dat Facebook jouw gegevens verkocht aan adverteerders. Dat kon via de zogeheten opt-out optie onder de privacy-instellingen. Die mogelijkheid heeft Facebook met de aanpassing van de gebruikersvoorwaarden nu geschrapt.

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

E-learningcursussen

  • Online marketing
    • Videocollege 29 minuten

    Als u een website heeft, wilt u natuurlijk graag dat mensen deze bezoeken. U kunt natuurlijk adverteren via de traditionele printmedia, maar tegenwoordig zijn er efficiëntere middelen....

  • ROI berekenen van social media
    • Videocollege 12 minuten

    Hoewel inmiddels duidelijk is dat het fenomeen social media een blijvertje is en dat het zijn meerwaarde heeft bewezen, zijn er in iedere organisatie wel twijfelaars te vinden. Zij...

Heeft u een vraag over Social media?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar