Big Data biedt kansen voor het mkb

29 oktober 2013 Door redactie

Als dga verzamelt u veel informatie over uw eigen onderneming en uw klanten. Zet u deze informatie op een slimme manier in, dan bent u in staat om uw onderneming efficiënter te leiden. Door gebruik te maken van alle informatie die u over uw klanten verzamelt, kunt u hen in de toekomst nog beter aanspreken en bedienen. De term ‘Big Data’ is de verzamelnaam voor deze ontwikkelingen.

Ondernemingen zijn een bron van waardevolle informatie, maar er wordt niet altijd even handig gebruikt van gemaakt. Wereldwijd IT onderzoek- en adviesbureau Gartner heeft berekend dat er wereldwijd explosief veel digitale data wordt gegenereerd vanuit een veelvoud van bronnen: de afgelopen twee jaar is er net zoveel informatie gegenereerd als in de hele menselijke geschiedenis daarvoor.

Big Data karakteriseren met de 3 V’s

Volgens Gartner is Big Data te karakteriseren met het 3V-model: Volume (omvang,) Velocity (snelheid) en Variety (variëteit). Door het gebruik van het internet wordt er exponentieel veel data gegenereerd. Deze data zit niet keurig verpakt in geordende databases, maar is vaak ongestructureerd. De data die verzameld wordt via social media is daar een goed voorbeeld van. Toch is juist deze informatie een goudmijn: juist door deze informatie te analyseren ontdekt u waar uw klanten zich mee bezig houden.

Niet alleen voor multinationals

Met het gebruik van Big Data Analytics kunt u uw data op een creatieve manier analyseren en zo nieuwe inzichten krijgen in uw bedrijfsgegevens of het gedrag van uw klanten. Ook in de medische wereld wordt al veel gebruikgemaakt van Big Data. De afgelopen twee jaar zijn de multinationals al aan het werk gegaan met Big Data. Dat lijkt voor de hand te liggen: grote ondernemingen verzamelen immers zeer veel data. Maar ook voor uw bv kan het de moeite lonen om u te verdiepen in Big Data. De Kamer van Koophandel organiseert daarom samen met het Big Data Value Center op donderdag 31 oktober de bijeenkomst MKB analyseert Big Data. De bijeenkomst vindt plaats in Almere en deelname is kosteloos. U kunt zich hier inschrijven.

Proefabonnement BV Rendement