Hoe u strategisch opleiden praktisch invult

5 maart 2014 | Door redactie

In sommige organisaties hebben medewerkers toegang tot een online cursusaanbod waar ze – na elektronische toestemming van hun manager – een opleiding kunnen uitkiezen. Dat medewerkers zelf meer kunnen doen op het gebied van opleiding en coaching, betekent niet dat uw rol is uitgespeeld. In tegendeel, als opleidingsverantwoordelijke kunt u zich dan meer gaan bezighouden met de strategische kant van opleiden.

Met een strategische bril naar opleiding en ontwikkeling kijken, betekent bijvoorbeeld dat u nagaat welke opleidingsvragen in uw organisatie leven en kijkt welke opleidingen daarbij aansluiten. Als u verantwoordelijk bent voor het samenstellen van het online cursusaanbod, kunt u het ook beïnvloeden door het aanbod kritisch te beoordelen. U mag best streng zijn: schrap alle opleidingen die niet in de strategie van uw organisatie passen. En zorg dat u het aanbod met enige regelmaat herziet.

Leidinggevenden ondersteunen bij leerproces

Doordat u met een opleidingsportal minder tijd kwijt bent aan de uitvoerende kant van opleiden, heeft u meer ruimte voor ondersteuning van uw collega’s. U kunt managers bijvoorbeeld adviseren over de begeleiding van het leerproces op de werkvloer. Laat hen afspraken maken over vervolgstappen met medewerkers die een opleiding of coachingstraject hebben gedaan.

Opleidingen koppelen aan functioneren en beoordelen

Wijs leidinggevenden er ook op om de opleidingen te koppelen aan de functionerings- en beoordelingscyclus. Heeft een opleiding iets verbeterd aan het functioneren van de medewerker? En zo ja, op welke manier? Welke hiaten zijn er nog? Op die manier voegt u echt waarde toe aan het opleidingsbeleid en zorgt u dat het past binnen de koers van uw organisatie.