Man wijst online advertenties de deur

12 september 2014 Door redactie

Het zijn barre tijden voor online adverteerders. Het internettend publiek blijkt advertenties in de browser in toenemende mate te blokkeren met ad blockers. Vooral mannen die het internet verkennen met de browser Google Chrome of Firefox, gebruiken graag ad blockers om reclame te weren.

Online advertenties bereiken lang niet zo vaak de doelgroep als u zou willen. De zogeheten ad blockers ­– die alle advertenties en banners blokkeren – spelen daar een grote rol in. Uit wereldwijd onderzoek van Adobe en Pagefair kwam naar voren dat er steeds meer animo is voor ad blockers. Om aan te geven hoe snel het aantal gebruikers groeit: in januari 2014 waren er wereldwijd 122 miljoen gebruikers, zes maanden later was dat aantal opgelopen tot 141 miljoen.

Ad blocker populair in Google Chrome

En wie zijn deze mensen dan die niets van online advertenties moeten hebben? Uit het onderzoek blijkt dat 41% van de gebruikers tussen de 18 en 29 jaar is. Van die groep is meer dan de helft man. Het downloaden van ad blockers lijkt ook samen te hangen met het type browser. Maar liefst 89% gebruikt Firefox of Google Chrome. Als reden om advertenties te weren, geeft 45% van de gebruikers aan die gewoon niet te willen zien. 27% installeert het programma om bepaalde irritante uitingen te blokkeren.

Proefabonnement Marketing Rendement