Autobranche bedenkt ander plan voor bijtelling

5 november 2014 Door redactie

De autobranche heeft samen met een aantal milieuorganisaties een alternatief voorstel gedaan voor de autoplannen voor 2016. Staatssecretaris Wiebes van Financiën heeft laten weten gecharmeerd te zijn van het voorstel en ziet het als een goed alternatief voor zijn eigen plannen.

In het bericht ‘Uw auto van de zaak in 2016 en 2017’ las u al over de plannen voor de bijtelling en de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor 2016. Het voorstel van de staatssecretaris kon echter op veel kritiek rekenen vanuit de Tweede Kamer en de autobranche. Er zouden namelijk fors minder auto’s onder het lage bijtellingstarief vallen. Bovendien zouden veel leaserijders bij het leasen van een nieuwe auto te maken krijgen met een hogere bijtelling.

Alternatief plan beter dan het voorstel van de Kamer

De Tweede Kamerfracties van VVD en PvdA hadden een alternatief plan voorgesteld waarbij er vijf tarieven overblijven voor de bijtelling van leaseauto’s: 4%, 15%, 18%, 22% en 25%. Leaseauto’s zouden daardoor minder snel in de hoogste bijtelling terechtkomen. De autobranche en milieu-organisaties vonden dat echter niet voldoende en hebben samen nog een alternatief bedacht. Voor auto’s zonder CO2-uitstoot moet de bijtelling 4% blijven bedragen. Daarnaast komt er een bijtellingstarief van 15% (voor 1 t/m 50 gram CO2 per kilometer), 21% (voor 51 tot en met 106 gram CO2 per kilometer) en 25% (voor meer dan 106 gram CO2 per kilometer. Volledig elektrische auto’s moeten volgens de autobranche ook vrijgesteld worden van motorrijtuigenbelasting. Voor een plug-in-hybride zou slechts 50% motorrijtuigenbelasting moeten gelden. De staatssecretaris gaat serieus kijken naar dit plan van de autobranche en natuurorganisaties. Het overleg met de Tweede Kamer over deze autoplannen is daarom uitgesteld naar volgende week.