Vertrokken AH-manager goudmijn voor inhakers

15 januari 2015 Door redactie

Onlangs kreeg de marketingafdeling van Albert Heijn slecht nieuws te verwerken: boegbeeld Harry Piekema gooide het bijltje erbij neer. Voor inhakers was het vertrek van de acteur beter nieuws. De eerste twee advertenties die inhaken op het verlies van Albert Heijn zijn al opgedoken.

Inhakende advertenties kunnen uw merk veel aandacht opleveren. Maar u kunt niet zomaar overal op inspringen, en inhaakwaardige onderwerpen komen nu eenmaal niet vaak voorbij. Het vertrek van Harry Piekema  ­– beter bekend als supermarktmanager meneer Van Dalen uit de reclames van Albert Heijn – was bij in ieder geval twee adverteerders reden voor een inhaker. Albert Heijn-concurrent Dirk grapt in een advertentie dat Harry Piekema nu winkelt bij zijn supermarkt en vliegmaatschappij Transavia toont de acteur in een eigen vliegtuig.

Overtreedt inhaker het portretrecht?

Transavia toont niet het gezicht van Harry Piekema, maar Dirk doet dat wel. Het is nog maar de vraag of Dirk hiermee niet het portretrecht overtreedt. In principe is het verboden om zonder toestemming de beeltenis van meneer Van Dalen te gebruiken in een advertentie. Er geldt wel een uitzondering als voor het publiek duidelijk is dat meneer Van Dalen niet heeft samengewerkt met de adverteerder. Of dat in de onderstaande inhaker het geval is, daar valt over te discussiëren.

Inhaker Harry Piekema Transavia

Inhaker Harry Piekema Dirk

Bijlagen bij dit bericht

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

E-learningcursussen

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 1
    • Videocollege 19 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 2
    • Videocollege 24 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 3
    • Videocollege 13 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

Heeft u een vraag over Marketingtechnieken?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar