Filter de loze woorden uit uw persberichten

9 februari 2015 Door redactie

U hoopt natuurlijk dat uw persbericht opgemerkt wordt door het journaille. De pers kan uw zakelijke mededeling namelijk een regionaal of landelijk podium geven. De kunst van het persbericht is zeker geen passieve handeling: u heeft vingers in de pap of uw persbericht opvalt of niet. Zo zijn er enkele woorden die u in uw persbericht maar beter kunt vermijden.

Lewis PR wilde graag weten hoe vaak bepaalde woorden in Nederlandse persberichten voorkomen. De persberichtenportal Persberichten.com gaf toestemming om de 1.000 meest recent geplaatste persberichten te analyseren. De woorden die het vaakst in persberichten naar voren kwamen, waren ‘nieuwe’, ‘klanten’ en ‘informatie’. Ook woorden als ‘data’ en ‘cloud’ passeerden veelvuldig de revue. Dat laatste komt ook door de grote hoeveelheid IT-bedrijven die persberichten plaatst op Persberichten.com. ‘Bedrijven’, ‘software’, ‘Nederland’, ‘oplossingen’ en ‘procent’ maken het lijstje compleet.

Opvallen met uw persbericht

U ziet het zelf: het zijn al niet de spannendste woorden. En als álle bedrijven deze gebruiken, is het niet gek dat veel persberichten de uitstraling hebben van een verwelkt muurbloempje. Zeker als deze woorden in de kop voorkomen. Uit het onderzoekje komt dan ook een formule rollen die u juist moet vermijden als u wilt dat uw persberichten opvallen. Schrijf geen kop voor uw persbericht in de vorm ‘Bedrijf X biedt 'nieuwe oplossingen' om 'klanten' beter te helpen in hun behoefte aan 'relevante informatie'.

Bijlagen bij dit bericht

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

E-learningcursussen

  • Telefoneren
    • Videocollege 12 minuten

    Tussen privé telefoneren en zakelijk telefoneren zit een groot verschil. Zakelijk gezien voelen veel mensen zich onzeker. Deze cursus leert u om een goed en zakelijk telefoongesprek...

  • Effectief vergaderen deel 1
    • Videocollege 20 minuten

    Wist u dat vergaderen ook wel eens 'de duurste manier van communiceren' genoemd wordt? Iedere organisatie en individu heeft er belang bij om vergaderingen zo ordelijk en efficiënt...

  • Effectief vergaderen deel 2
    • Videocollege 41 minuten

    Wist u dat vergaderen ook wel eens 'de duurste manier van communiceren' genoemd wordt? Iedere organisatie en individu heeft er belang bij om vergaderingen zo ordelijk en efficiënt...

Heeft u een vraag over Zakelijke communicatie?

Roeselien Wekker

Trainer

Bureau Spraakwater
Adviseur is nu beschikbaar