Zelfregulering kinderreclame onder vuur

16 februari 2015 Door redactie

Kidsmarketing ligt onder vuur. Diverse wetenschappers en maatschappelijke organisaties zijn van plan een offensief te beginnen om kidsmarketing wettelijk te verbieden. Zij vinden dat de gezondheid van kinderen nadelig beïnvloed wordt door reclame voor ongezonde producten en noemen de gedragscode van het bedrijfsleven zelf ‘niet effectief’.

Een alliantie van wetenschappers en maatschappelijke organisaties – waaronder de Consumentenbond, de Hartstichting en de Vrije Universiteit Amsterdam – trekt ten strijde tegen reclame voor ongezonde voeding die gericht is op kinderen onder de 13 jaar. Naar hun mening kunnen kinderen van die leeftijd nog geen onderscheid maken tussen reclame en informatie. De branche heeft natuurlijk zelf gedragsregels opgesteld, de Reclamecode voor Voedingsmiddelen, met daarin een speciale paragraaf voor kinderen. De alliantie vindt echter dat die regels onvoldoende effect sorteren. Er moet volgens de alliantie dus een verbod komen op de marketing voor ongezonde voedingsmiddelen gericht op kinderen onder de 13 jaar. Eetpatronen die op die leeftijd worden aangeleerd, blijven vaak een leven lang bestaan.

Voortaan beperkte kidsmarketing

De alliantie lanceerde het plan in het  KRO/NCRV-programma ‘De Monitor’. Kidsmarketing zou zich voortaan moeten beperken tot voedingsmiddelen die een positief effect hebben op de gezondheid. Dit zijn de voorkeursproducten binnen de basisproducten van de Richtlijn Voedselkeuze van het Voedingscentrum.

Bijlagen bij dit bericht

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

E-learningcursussen

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 1
    • Videocollege 19 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 2
    • Videocollege 24 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 3
    • Videocollege 13 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

Heeft u een vraag over Marketingtechnieken?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar